Rozpoczęcie działalności w branży e-commerce to dosłownie otwarcie biznesu na morze możliwości, w którym możemy pozyskać potencjalnych klientów nieomal w każdym zakątku globu.
Jednak niektóre firmy internetowe w nieświadomy sposób narażały się na grzywny ze strony administracji państwowej, jak i wystawców kart, co wynikało najczęściej z powodu braku wiedzy na temat przepisów handlowych.
„Mówiliśmy wcześniej o ochronie konta przed atakami cardingowymi i oszustwami, ale również w trakcie sprzedaży online istnieje kilka poważnych zagrożeń" - ostrzega Michał Borawski, Regional Fraud Manager w Elavon.
„Nie tylko możesz nieświadomie złamać prawo, ale również wystawcy kart, tacy jak Visa i Mastercard, nakładają znaczne grzywny, jeśli działasz niezgodnie z przepisami”.
„Większość naszych klientów nie doświadcza żadnych problemów, jednak co jakiś czas słyszymy o pojawiających się trudnościach, które mogą okazać się kosztowne. Skatalogowaliśmy więc najważniejsze problemy, z jakimi borykają się firmy e-commerce z powodu niewiedzy lub popełnionych błędów, i doradzamy, jak tych pułapek uniknąć".
-
Produkty zatwierdzone do sprzedaży w danym państwie mogą mieć inny status prawny w innym kraju. Na przykład sprzedaż czegoś tak nieszkodliwego jak rękawiczki medyczne do USA może narazić cię na poważne problemy, jeśli dany produkt nie został zatwierdzony przez amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA).
Podobnie, kremy do twarzy, które są lokalnie dostępne bez recepty, w innych krajach mogą wymagać przepisania przez lekarza. Jeśli zaczniesz tam sprzedawać, może to skutkować grzywną od wystawców kart. Ważne jest, aby znać status prawny swoich produktów w każdym kraju (i stanie), w którym zamierzasz prowadzić sprzedaż.
-
FDA prowadzi listę skażonych „nutraceutyków” (suplementów diety). To produkty reklamowane jako ziołowe, które po przetestowaniu wykazały zawartość substancji aktywnych normalnie wymagających recepty.
Listę niektórych tego rodzaju produktów w USA można znaleźć tutaj. Jednak to na przedsiębiorcach działających w branży e-commerce spoczywa odpowiedzialność za upewnienie się, że składniki ich produktów mogą być w danym kraju legalnie sprzedawane, co uchroni przed potencjalnymi grzywnami i/lub działaniami prawnymi.
Podobnie, choć suplementy diety są poddawane stałemu monitoringowi, to różne kraje będą miały różne opinie na temat legalności ich składników.
-
Naruszenie własności intelektualnej (IP) to kolejny obszar, w którym firmy mogą w nieświadomy sposób narazić się na konsekwencje prawne.
Stałym wyzwaniem w Wielkiej Brytanii są brytyjskie przepisy dotyczące wzornictwa oraz fakt, że reprodukcja designerskich mebli jest potencjalnie objęta prawem autorskim w innych krajach.
Visa i Mastercard uznały, że choć sprzedaż takich przedmiotów niekoniecznie musi naruszać lokalne przepisy, to stanowi ryzyko dla uczciwości handlowej, co w rezultacie oznacza nakładanie grzywny.
Niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż mebli, replik odzieży, czy też elektroniki użytkowej, upewnienie się, że masz prawo do sprzedaży swoich produktów, zapewni Ci uniknięcie jakichkolwiek problemów ze strony wystawców kart płatniczych.
-
Właściciele nielegalnych lub ściśle regulowanych biznesów zazwyczaj wykazują się kreatywnością, gdy chcą przetwarzać transakcje, a nie mogą tego robić zgodnie z prawem.
Widzieliśmy firmy, które zostały poproszone o przetwarzanie danych w imieniu innej, nieujawnionej strony internetowej. Mogą one używać wymówki, że muszą uporządkować swoje sprawy przed otwarciem własnego konta, prosząc o tymczasowe przetwarzanie płatności.
Zdarza się, że legalne firmy nieświadomie przetwarzają transakcje w imieniu kasyn online lub nielegalnych dostawców treści. Kończy się to nałożeniem na nich grzywny, ponieważ są właścicielami rachunków bankowych.
Upewnij się, że masz pełną kontrolę nad tym, jakie transakcje są przetwarzane za pośrednictwem twojego konta i upewnij się, że dotyczą one tylko zlecenia wskazanego w formularzu zgłoszeniowym.
„Łatwo jest popełnić te błędy, jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy” – komentuje Michał Borawski.
„Ważne jest, aby pamiętać, że niezależnie od kar urzędowych również Visa i Mastercard mogą nałożyć wysokie grzywny”.
„Prowadzenie biznesu wiąże się zawsze z ryzykiem. Jeśli jednak wiesz, co sprzedajesz i skąd pochodzą twoi klienci, nie powinieneś się pomylić".
„A jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się z nami, a my Ci pomożemy"