Przekazanie kontroli nad rezerwacjami i części zysków zewnętrznej platformie do rezerwacji noclegów online nigdy nie jest przyjemnością.
Wiedząc, co zachęca gości do bezpośrednich rezerwacji na stronie, możesz zminimalizować swoją zależność od pośredników.
Wyniki naszych badań pokazują, że do bezpośrednich rezerwacji można skłaniać na cztery sposoby: atrakcyjną ceną, wymiernymi korzyściami, łatwością obsługi i „spokojem ducha”.
Zleciliśmy firmie Yonder, zajmującej się badaniem rynku, przeprowadzenie internetowej ankiety wśród 1006 dorosłych Polaków. Poproszono ich o wybranie najważniejszych powodów, dla których dokonaliby rezerwacji bezpośrednio w hotelu, a nie za pośrednictwem portalu internetowego, takiego jak hotels.com lub booking.com.
Dobrą informacją jest to, że nie ma dużej różnicy w motywacjach między osobami odbywającymi podróże służbowe a turystami podróżującymi rekreacyjnie.
Zaplanuj „z głową” swoją ofertę noclegową, a wszyscy będą zadowoleni.
Oferuj niższe ceny niż platformy do rezerwacji noclegów
Aż 76% osób rezerwujących hotele stwierdziło, że niższa cena zachęciłaby ich do rezerwacji bezpośrednio na stronie danego hotelu, a nie za pośrednictwem internetowej platformy rezerwacji noclegów.
Ten argument jest wspólny dla wszystkich grup wiekowych i płci.
„Biorąc pod uwagę fakt, że platformy do rezerwacji noclegów czasami pobierają procent od rezerwacji, nie trzeba oferować dużych rabatów, aby zwiększyć swój zysk oszczędzając na marżach pośredników” - mówi Dave Wheatcroft, szef europejskiego działu hotelarstwa w Elavon. „Kluczowe jest upewnienie się, czy potencjalni goście mają świadomość tego, że proponujesz niższe ceny i że oferta jest przeznaczona tylko dla tych, którzy dokonują rezerwacji bezpośrednio”.
Dodatkowe korzyści
Ponad połowa (54%) osób, które rezerwują hotele online, stwierdziła, że dodatkowe benefity, takie jak bezpłatne śniadanie lub parking, są głównym powodem, dla którego robią to na stronie hotelu. Jedna trzecia (32%) stwierdziła również, że do bezpośredniej rezerwacji zachęciłoby ich bezpłatne podwyższenie standardu pokoju.
„Pamiętaj o znaczeniu dodatkowych benefitów” - dodaje Wheatcroft. „Koszt darmowego śniadania lub zniżki w restauracji jest niewielki, a pomaga zyskać dodatkową rezerwację, zwłaszcza kiedy już masz personel na zmianie i pełne zaopatrzenie”.
Podwyższenie standardu pokoju z początku może wydawać się bardziej kosztowne, ale fakt, że miejsce będzie używane, a nie puste, wyjdzie firmie na dobre. Może również zwiększyć lojalność wobec marki, ponieważ sprawi, że goście poczują się jeszcze bardziej komfortowo.
„Wykorzystaj to jako okazję do pochwalenia się najlepszymi pokojami. Po pobycie w pokoju z podniesionym standardem goście mogą nawet chcieć zapłacić nieco więcej za ten sam komfort następnym razem” – dodaje Wheatcroft.
System rezerwacji online ze zintegrowanymi płatnościami ułatwia dodawanie i śledzenie dodatkowych benefitów lub zniżek, zarówno w momencie rezerwacji, jak i podczas pobytu. Jeszcze lepiej, jeśli oferujesz gościom możliwość płatności w ich rodzimej walucie. Takie rozwiązanie może zmniejszyć liczbę rezygnacji przed potwierdzeniem rezerwacji, zwiększając zyski.
Szok: Twoi klienci chcą płacić tak, jak sami chcą!
Badanie pokazało, że jedna czwarta (26%) respondentów nie dokonuje płatności online, gdy nie może użyć własnej waluty.
Sprawdź, jak usługi MCC i DCC mogą działać na korzyść Twoją i Twoich gości. Zarówno na miejscu jak i online (j. angielski).
Oferuj niższe ceny niż platformy do rezerwacji noclegów
Aż 76% osób rezerwujących hotele stwierdziło, że niższa cena zachęciłaby ich do rezerwacji bezpośrednio na stronie danego hotelu, a nie za pośrednictwem internetowej platformy rezerwacji noclegów.
Ten argument jest wspólny dla wszystkich grup wiekowych i płci.
„Biorąc pod uwagę fakt, że platformy do rezerwacji noclegów czasami pobierają procent od rezerwacji, nie trzeba oferować dużych rabatów, aby zwiększyć swój zysk oszczędzając na marżach pośredników” - mówi Dave Wheatcroft, szef europejskiego działu hotelarstwa w Elavon. „Kluczowe jest upewnienie się, czy potencjalni goście mają świadomość tego, że proponujesz niższe ceny i że oferta jest przeznaczona tylko dla tych, którzy dokonują rezerwacji bezpośrednio”.
Dodatkowe korzyści
Ponad połowa (54%) osób, które rezerwują hotele online, stwierdziła, że dodatkowe benefity, takie jak bezpłatne śniadanie lub parking, są głównym powodem, dla którego robią to na stronie hotelu. Jedna trzecia (32%) stwierdziła również, że do bezpośredniej rezerwacji zachęciłoby ich bezpłatne podwyższenie standardu pokoju.
„Pamiętaj o znaczeniu dodatkowych benefitów” - dodaje Wheatcroft. „Koszt darmowego śniadania lub zniżki w restauracji jest niewielki, a pomaga zyskać dodatkową rezerwację, zwłaszcza kiedy już masz personel na zmianie i pełne zaopatrzenie”.
Podwyższenie standardu pokoju z początku może wydawać się bardziej kosztowne, ale fakt, że miejsce będzie używane, a nie puste, wyjdzie firmie na dobre. Może również zwiększyć lojalność wobec marki, ponieważ sprawi, że goście poczują się jeszcze bardziej komfortowo.
„Wykorzystaj to jako okazję do pochwalenia się najlepszymi pokojami. Po pobycie w pokoju z podniesionym standardem goście mogą nawet chcieć zapłacić nieco więcej za ten sam komfort następnym razem” – dodaje Wheatcroft.
System rezerwacji online ze zintegrowanymi płatnościami ułatwia dodawanie i śledzenie dodatkowych benefitów lub zniżek, zarówno w momencie rezerwacji, jak i podczas pobytu. Jeszcze lepiej, jeśli oferujesz gościom możliwość płatności w ich rodzimej walucie. Takie rozwiązanie może zmniejszyć liczbę rezygnacji przed potwierdzeniem rezerwacji, zwiększając zyski.
Łatwiejszy proces rezerwacji
Kolejnym kluczowym czynnikiem zachęcającym do bezpośrednich rezerwacji jest prostota użytkowania. Ponad jedna trzecia wszystkich podróżnych, zarówno biznesowych, jak i rekreacyjnych, stwierdziła, że łatwiejszy w obsłudze lub szybszy system zachęciłby ich do dokonywania rezerwacji bezpośrednio na stronie hotelu.
Dobrym pomysłem jest też stworzenie aplikacji, która ułatwi rezerwację i płatność. Może to być jednocześnie świetny sposób na wzmocnienie lojalności wobec marki, zwłaszcza jeśli masz wiele witryn, a w nich jednakowe standardy.
„Spokój ducha”
Dwóch na pięciu (43%) dorosłych stwierdziło, że powodem, dla którego dokonują bezpośredniej rezerwacji jest ich komfort- i to ma sens.
Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz jako rezerwujący, jest odkrycie, że Twój pokój jest niedostępny lub że rezerwacja „nie przeszła”. Zwłaszcza jeśli jesteś z dala od domu w obcym mieście i starasz się jak najlepiej wykorzystać wakacje lub odpocząć od pracy.
„Poczucie komfortu jest bardzo ważne dla podróżujących, zarówno rekreacyjnie, jak i biznesowo" - mówi Wheatcroft.
Jeśli coś pójdzie nie tak, jest o wiele bardziej prawdopodobne, że gościom łatwiej się będzie skontaktować z Twoim zespołem niż z bezimiennym portalem rezerwacji online. Ty o tym dobrze wiesz, a ten wynik potwierdza, że klienci również sobie zdają z tego sprawę.
"Upewnij się więc, że Twoje potwierdzenia rezerwacji są przyjazne w odbiorze i odzwierciedlają ciepłe powitanie, które na nich czeka. Podaj wszystkie szczegóły dotyczące tego, jak skontaktować się z zespołem przez całą dobę i ułatw to razie problemów. To, jak sprawnie i profesjonalnie poradziłeś sobie z rozwiązaniem problemu, często może zmienić postrzeganie Cię przez klienta: z krytyka w przyjaciela".
A ponieważ wszyscy lubimy benefity, mamy też dla Ciebie dodatkowe wskazówki...
Chociaż atrakcyjna cena, dodatkowe korzyści, komfort i prosta obsługa były największymi czynnikami decydującymi o bezpośredniej rezerwacji, jasne jest, że takie czynniki, jak lojalność i możliwość zaoferowania benefitów, również są bardzo pomocne.
Jedna piąta (20%) respondentów stwierdziła, że lubi zdobywać punkty lojalnościowe, a wśród osób podróżujących służbowo odsetek ten był większy i wynosił jedną czwartą. Jednocześnie więcej niż jedna na dziesięć osób (14%) chce mieć możliwość dodawania do rezerwacji bonusów, takich jak posiłki, parking, zabiegi spa i inne.
Pocieszające jest to, że 13% ankietowanych twierdzi, że dokonuje rezerwacji bezpośrednio w hotelu ze względu na poczucie lojalności wobec marki. Wśród osób w wieku 18-24 lat odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 18%.
„Intuicyjny system rezerwacji i zintegrowane rozwiązania płatnicze sprawiają, że śledzenie zdobytych punktów lojalnościowych jest niezwykle łatwe dla Ciebie i Twojego klienta” - mówi przedstawiciel Elavonu.
„Równie łatwo jest później wymienić te punkty podczas rezerwacji, zameldowania, wymeldowania, w barze, restauracji, spa lub w innym dowolnym miejscu.
To samo dotyczy benefitów, łączących wszystko w jednym prostym miejscu. Możliwości są nieograniczone".
Porozmawiaj z nami, jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób możemy pomóc Ci sprawić, że wszystko będzie proste dla Twoich gości i Twojego zespołu oraz korzystne dla Twojej firmy.
Źródło: Yonder przeprowadził badanie online na próbie 1 006 dorosłych osób w wieku 18+ w Polsce w okresie od 27 lutego do 1 marca 2024 roku. Dane są reprezentatywne dla populacji Polski. Yonder jest członkiem-założycielem British Polling Council i przestrzega jej zasad.
Pytanie: Kiedy rezerwujesz hotel, co zachęciłoby Cię do rezerwacji bezpośrednio w hotelu, a nie za pośrednictwem agencji lub wyszukiwarki podróży, takiej jak podróży, takich jak Booking.com lub Hotels.com? Wybierz 3 najważniejsze.
Liczba ankietowanych |
943 |
Niższe ceny |
76% |
Dodatkowe korzyści i benefity (bezpłatne śniadanie lub parking) |
54% |
Łatwość/szybkość obsługi |
43% |
"Spokojna głowa" (świadomość, że rezerwacja jest na pewno potwierdzona) |
34% |
Bezpłatne podwyższenie standardu pokoju |
32% |
Nagrody lojalnościowe (punkty na bezpłatne przyszłe rezerwacje) |
20% |
Możliwość doliczenia dodatków do rachunku przy rezerwacji (parking, posiłki, zabiegi spa itp.) |
14% |
Lojalność wobec marki |
13% |
Żadne z powyższych |
4% |