Kondycja | Wyzwania | Płatności | eCommerce
Rafał Gołębiewski Dyrektor Zarządzający Elavon Polska
Polski sektor przedsiębiorstw w którym działa 2,1 mln podmiotów, zdominowany jest przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa – stanowią liczbowo 99,8% rynku. Wśród nich najliczniejszą grupą (96,5%) są mikroprzedsiębiorstwa. Więcej niż połowa MŚP w Polsce (52%) prowadzi działalność usługową, co czwarte (24%) handlową, nieco ponad 13% działa w budownictwie, a 10% w przemyśle – pokazuje Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 20191, opracowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Sektor przedsiębiorstw jest ważną gałęzią polskiej gospodarki. Wytwarza blisko trzy czwarte wartości polskiego PKB, z czego niemal połowa (49,9%) generowana jest przez małe i średnie firmy. Mimo to, w przeliczeniu na liczbę mieszkańców i liczbę firm w kraju, należy do jednych z najmniejszych w Unii Europejskiej. To oznacza, że potencjał do rozwoju jest duży, jednak przedsiębiorcy potrzebują wsparcia w zakresie zmniejszania barier utrudniających im prowadzenie biznesu.
W lipcu 2019 r. przeprowadziliśmy badanie wśród właścicieli i osób zajmujących kierownicze stanowiska w firmach z sektora MŚP. Chcieliśmy dowiedzieć się, jak postrzegają swój biznes. Zapytaliśmy ich o obszary, które wymagają największego wsparcia, o mocne strony ich działalności oraz przeanalizowaliśmy ich podejście do wprowadzenia sprzedaży internetowej i dodatkowych form płatności w punktach.
Okazuje się, że w perspektywie najbliższych 12 miesięcy mikroprzedsiębiorcy najczęściej obawiają się kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (59%). Natomiast w przypadku małych i średnich firm najbardziej problematyczną kwestią jest utrzymanie klientów (odpowiednio 41% i 38% wskazań). Kluczowym atrybutem, który wg respondentów pozwala najlepiej dostosować się do potrzeb kupujących jest obsługa klienta.
Z naszego badania wynika również, że 43% MŚP prowadzi sprzedaż internetową. Zakupy online oferuje co druga średnia firma (50%), 37% małych i 43% mikroprzedsiębiorstw.
Wśród ankietowanych, którzy nie oferują sprzedaży online, największy odsetek przyznał, że nie ma to znaczenia dla ich klientów.
Najchętniej wybieraną metodą płatności przez konsumentów małych i średnich przedsiębiorstw jest przelew bankowy. W mikroprzedsiębiorstwach za to najczęściej płaci się gotówką (42%).
Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, jakie możliwości może wnieść do ich biznesu sprzedaż internetowa. Jednak z różnych powodów wielu z nich dalej broni się przed wprowadzeniem dodatkowego kanału sprzedaży, jak również dodatkowych metod płatności. Tymczasem, obserwując dynamiczny rozwój obrotu bezgotówkowego w naszym kraju, możemy spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości punkty oferujące płatność tylko gotówką mogą tracić na popularności. Jako jeden z wiodących agentów rozliczeniowych na polskim rynku, czujemy się zobowiązani do tego, aby wspierać przedsiębiorców w działaniach zmierzających do przejścia na transakcje bezgotówkowe. Chcemy pokazać firmom potencjał takiego rozwiązania oraz zwiększyć ich świadomość na temat tego, w jaki sposób wprowadzić dodatkowe formy płatności.
1) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2019, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2019_07_ROSS.pdf
Metodologia
- Badanie MŚP Indeks 2019 zostało zrealizowane przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii na zlecenie Elavon Polska.
- SW Research między 3 a 23 lipca 2019 r. przeprowadziło 720 wywiadów z osobami, które zajmują co najmniej kierownicze stanowisko w firmach z sektora MŚP. Pozyskano 220 wywiadów z reprezentantami mikroprzedsiębiorstw (0-9 pracowników), oraz po 250 wywiadów z osobami zatrudnionymi w małych (10-49 pracowników) i średnich firmach (50-249 pracowników).
- Agencja SW RESEARCH pozyskała wywiady metodą mixed mode z wykorzystaniem narzędzia CATI (badanie telefoniczne) oraz CAWI (badanie on-line) z wykorzystaniem panelu internetowego SW Panel.